Jom-jom kita Main Klik..I Nang U..U Nang Me ok

Mari kita Tolong-Menolong dengan Klik Nuff

Friday, December 25, 2009

Cara Nak DapatWang

Nak Jadi Macam Saya..Eh Macam cikgu..huhu




Belum try belum tau kan..
Income ni memang masyuk..
Setelah cikgu sertai nya memang masyuk la..
Leh la wat belanja...

Kita dapat duit bila orang clik link kiter..
Paling tinggi dapat 20sen/clik...
Banyak kan tu..
Bukan payah pun..Just orang clik kiter jer..

Komisyen berbeza mengikut PAKEJ yang anda daftar. Hanya senarai KLIK yang belum dibayar komisyen sahaja akan dipaparkan di sini. Senarai KLIK yang sudah berbayar akan dihapuskan dari database untuk mengelakkan komisyen bertindan.

Ni senarai Pakejnya:

GOLD PACKAGE RM 200


Komisyen Anda Pendapatan
Per Klik (unik IP) RM 0.20


SILVER PACKAGE RM 100


Komisyen Anda Pendapatan
Per Klik (unik IP) RM 0.15


BRONZE PACKAGE RM 50


Komisyen Anda Pendapatan
Per Klik (unik IP) RM 0.10


Cara Bayarannya Plak:
Nak daftar guna Maybank2u la...

Pastu income kita akan dibayar pada setiap 15hb dan 30hb setiap bulan
Income kita akan di Bank-In kan terus ke Maybank...(ni Bank Yang disarankan lah)..Senang sikit kan..

Nak tengok income cikgu..Jom kita zoommm:





Kalau nak join leh daftar dulu kat link cikgu bagi kat bawah ni eg..




Meh la kita Sama2 Join..
Mana Tau U all Punya Lagi banyak dari cikgu kan..Betul Tak..
Siapa Tahu???

Monday, December 21, 2009

MataKu Terbeliak..Huhu..

Ponnnn...Jom terbang naik Mas..Sambil makan Kraft..
Itula kata yang memberi rezeki kepada kita termasuk cikgu..

Ari ni earning masuk.. Ni pun geng2 Blogger yang bagitau..Apa lagi..Cikgu online terus la..Huhu.. Ngadap laptop yang dah uzur menunggu masa nak meletup jer.. Buka jer website Nuff ...mak aihhhhh..terbuka mata..earning naik lagi..Dapat rezeki lagi nampaknya..
Nak tengok..meh cikgu tunjukkan eg..Sebab tu la kita kena tolong menolong..Betul tak..Cikgu kata loading sampai habis..Baru earning jalan..Betul tak?Hehe..



Di pendekkan cerita..ni la earning cikgu pada 21 Dec 2009

Ni plak..Statistik minggu ni punya..tak ramai mana sangat pun..

Walauapapun..kita tetap akan sentiasa tolong menolong...naikkan semangat untuk sentiasa terus berusaha..Saper Setuju?

Monday, December 14, 2009

Hoorey...Dapat lagi..

Wah kali ni income cikgu naik lagi..Rezeki2 kan..Tapi cikgu rasa ramai lagi yang dapat tinggi..Mungkin F_R_____...Mungkin Cik __N_..Mungkin 9__.Cikgu rasa Traffic dieorang memang Kaw2 punya..

Walaubagagaimanapun..Cikgu tetap bersyukur sebab Rakan2 Blogger yang Mantob ini memberikan penghargaan kepada Blog Cikgu dalam menghadapi Arus cabaran Globalisasi..Chewahhh..Macam ayat orang nak sambung MAster jer..Ok lah..Kat sini cikgu bagi la u all tengok income cikgu..Supaya kita menjadi untuk lebig semangat dalam Berperang Nanti.Hehe..





Saturday, December 12, 2009

SukaNya Hati Ku

Tadi earning nuff dah kuar...tu pun dengar dari khabar2 Blogger.Apalagi cikgu pun cek la Nuffnang cik..Erm..Terkejut lagi cikgu..Income naik sikit..Hehe..
Thanks atas Blogger yang selalu datang blog cikgu...Cikgu sentiasa akan datang ke Blog kamu kalau kamu tak miss Blog Cikgu..Huhu..

Monday, December 7, 2009

Earning PayPal Naik Lagi..

Salam kepada semua Blogger..

Hari ni Cikgu cek lagi earning PayPal WishList@Facebook..Erm naik lagi..Nasib baik tak kembang hidung..Hehe..Apa pun yang penting usaha kita kan..Alhamdulillah rezeki kita kan..Ni Earning cikgu dapat tu ha..Tengok la.


Walaubagaimanapun...anda tidak terlambat lagi untuk join..Mahu join PayPal WishList@FaceBook..Meh sini..Clik logo Paypal Tu..Ok..

Paypal FaceBook



Sunday, December 6, 2009

Teruja Dengan Hasil Nuff

Salam..
Cikgu Kembali Lagi..Fuhh..Ari tu cikgu ingat earning nuff dah tak masuk atau kena blok..Naya cikgu kalau kena blok..Penat clik2 tetiba duit tak dapat..Tapi bila hari SELASA cikgu cek semula.Terkezut cikgu dapat tengok Nuff cikgu dah bertambah..Nak melompat kang terkejut plak orang sebeleh katil..Maklum la masa tu tengah kursus kat Hotel Green Park Temerloh..Kang kalau lompat plak jadi cam beruk plak..Huhu..Walauapapun THANKS pada Nuff dan Sahabat Blogger..Kaki Nuff dan Otai2 Nuff yang terlibat secara lansung atau tidak langsung..Huhu..Meh cek Nuff cikgu ok..



p/s: Majulah NuFF untuk Semua..

Tuesday, November 24, 2009

Income Dapat Lagi..

Alhamdulillah sekarang cikgu berpuas hati dengan Income yang cikgu dapat setelah menyertai NUFFNANG ni baru selama 3 minggu..

Tidak lupa juga kepada mereka yang tak putus dengan Clik-clik yang jujur dan ikhlas..Itulah yang kita mahukan dan sama-sama lah kita clik- mengklik.Yang penting kita jujur..

Cikgu terkejut jugak bila tengok income semakin bertambah..Fuhh.dalam hati rasa sukahati sangat.Tapi ni baru permula jer kan..Kena rajin clik2 dan ikhlas..Baru lah kita dapat hasil daripada usaha kita yang jujur..

Jom tengok hasil cikgu..Tapi mesti ada lagi yang lagi hebat dari cikgu..





Jom clik BLOG cikgu eg..
j-QAF SK SULAIMAN

Saturday, November 21, 2009

Blog Paling Hangat..

Setelah dikunjungi bLog-blog yang ada nuff..
dapat diarasakan bahawa sekarang ni memang top dengan Nuffnang yang telah menawarkan ganjaran yang lumayan kepada semua yang join...
Oleh itu ramai yang clik mengklik..
termasuk la saya..hehe..
nak tahu blog yang ter hangat..meh la sini...




j-QAF SK Sulaiman
Farenova
Cik Aina

Tuesday, November 17, 2009

Hasil Pendapatan NUFFnanG...

Pagi tadi cikgu duk tengok tunggu la masa nak tengok pendapatan NUFF cikgu..
Bila cikgu duk tunggu..Tak sabar dah nak tengok..Kul 11.00 pagi cikgu p cek kat internet..
Bila clik jer earning...Fullamak terkejut cikgu bila dapat banyak..Tapi tak ada la sampai juta2 atau tak ader la sampai tahap macam REDMUMMY dan VirusPadu tu..cikgu baru jer berjinak2..
Apapun terima kasih cikgu ucapkan kepada Pengklik2 tegar yang sentiasa membantu antara satu sama lain..Jom kita Perang NUFF..


Sunday, November 8, 2009

Monday, August 31, 2009

Hari Kemerdekaan Malaysia Yang Ke -52





Sempena Menyambut Hari Kemerdekaan Malaysia yang ke - 52 .
Kami warga j-QAF SK Sulaiman dan Panitia Agama Islam Mengucapkan
SELAMAT HARI MERDEKA kepada semua BLOGGER..
Kepada Rakan-rakan,Sahabat-sahabat,Teman-teman BLOGGER boleh bersama-sama kami, untuk memeriahkan sambutan bulan kemerdekaan kali ini.
Apa yang perlu anda buat ??
Senang sahaja - Dengan bercerita di ruang Komen : Mengenai Apa saja tentang Hari Merdeka!
.Iyer apa sahaja.
Apa itu merdeka ??? Atau sudah merdekakah anda ??
Hari Merdeka yang paling anda tak boleh lupa ??
Hari merdeka yang paling menyeronokan ??
Iklan Merdeka yang paling saya suka sangat-sangat ??
Merdeka kah pemikiran kita??
Bagaimanakah sambutannya??
Meriah?Penuh dengan Gejala tak diingini atau sebaliknya??
katakan apa sahaja........ttg merdeka !!!
.....
Mari kita berkongsi sama....semua cerita. Ketika kita sama-sama , menghitung hari yang ke 31 Ogos ..okiesss !!!! Terima Kasih

Sunday, August 30, 2009

Tutuplah Aurat dengan Sempurna

Kepada Sahabat-sahabat Blogger semua jgn lupa Tinggalkan Komen diruang Post Komen..
Semoga apa yang dipaparkan ini memberi manfaat dengan pandangan2 dan komen sahabat2/rakan sekalian..Segala komen anda semua amatlah dihargai..





DALAM kamus Lisan al-Arab karangan Ibn Manzur menjelaskan makna tabarruj ialah apabila seorang wanita menampakkan perhiasan serta kecantikannya kepada lelaki. (Ibnu Manzur, Lisan al-Arab, jld:3, hlm:33). Ini bermaksud apa sahaja perbuatan seorang wanita dalam menghiasi wajahnya serta tubuhnya supaya dilihat oleh orang lelaki dan ia termasuk juga memperagakan fesyen pakaian. Dalam persoalan ini anda boleh lihat adanya tiga kategori wanita.

Yang pertama, menutup aurat dengan sempurna. Kedua, menutup aurat tetapi tidak sempurna dan ketiga, langsung tidak menutup aurat.

Kumpulan pertama menutup aurat dengan sempurna kerana dia sedar bahawa itu adalah perintah Allah SWT. Menyedari bahawa hukum menutup aurat itu wajib serta memahami cara yang betul dalam menutup aurat.

Kumpulan kedua menutup aurat, tetapi tidak sempurna. Kategori ini mutakhir ini cukup banyak. Menutup aurat bukan sekadar melilit sehelai kain di atas kepala tetapi memelihara kecantikan diri daripada diperagakan kepada orang awam. Kadang-kadang kepala ditutup dengan tudung tetapi pada masa yang sama potongan tubuh badan dipertonton kepada orang.

Hakikatnya, pemahaman masyarakat wanita Muslim dalam persoalan menutup aurat masih cetek. Ungkapan “Daripada tak tutup langsung lebih baik tutup.” Kata-kata ini, tampak baik, semacam positif, pada hakikatnya suatu yang dangkal.

Kenapa perlu dibandingkan dengan yang tidak menutup aurat? Kononnya yang menutup aurat walaupun tidak sempurna sudah kira baik… Kenapa tidak dibandingkan dengan yang lebih sempurna dalam menutup aurat?

Itulah manusia yang banyak sangat beralasan dalam urusan dunia dibandingkan dirinya denga yang lebih baik, manakala dalam urusan agama membandingkan dirinya dengan yang paling teruk.

idak salah berfesyen dalam bertudung tetapi sebelum dilihat kepada aspek fesyen, adalah lebih baik dilihat aspek hukum. Mungkin ada yang berpendapat bahawa pandangan saya agak jumud. Tetapi suka saya nyatakan bahawa takut saya pada Pencipta mengatasi keinginan nafsu manusia. Cuba lihat diri anda yang sempurna kejadiannya, cantik, rambut ikal mayang, sihat dan sebagainya.

Manusia itu sempurna tidak kira lelaki mahupun perempuan. Siapa yang menjadikan manusia berpasangan, ada lelaki ada perempuan? Jawapannya tidak lain tidak bukan ialah Allah SWT.

Dialah yang menjadikan rupa paras wanita dengan keayuan yang semula jadi, yang menjadi tarikan orang lelaki dan Dia jugalah yang memerintah agar kamu wahai wanita hendaklah menutup aurat.

Suruhan ini bukan daripada saya atau mana-mana ulama atau mufti, tetapi suruhan ini datangnya daripada Allah yang menjadikan kamu. Hairannya, manusia terima semua yang diberi oleh Pencipta seperti makan, minum, kesihatan, rezeki dan macam-macam lagi kalau mahu dihitung sudah pasti manusia tidak dapat menghitungnya nikmat tuhan, tetapi bila disuruh menutup aurat dia ingkar, suruh solat dia ingkar, suruh zakat dia ingkar dan banyak lagi keingkaran yang dilakukan oleh manusia.

Allah SWT berfirman yang bermaksud: Dan hendaklah kamu tetap diam di rumah kamu serta janganlah kamu mendedahkan diri seperti yang dilakukan oleh orang-orang jahiliah zaman dahulu; dan dirikanlah sembahyang serta berilah zakat; dan taatlah kamu kepada Allah dan Rasul-Nya. Sesungguhnya Allah (perintahkan kamu dengan semuanya itu) hanyalah kerana hendak menghapuskan perkara-perkara yang mencemarkan diri kamu – Wahai ‘AhlulBait’dan hendak membersihkan kamu sebersih-bersihnya (daripada segala perkara yang keji).

(al-Ahzab: 33)

Seorang ahli tafsir mengulas ayat ini dengan berpendapat: “Tabarruj wanita bermakna dia (wanita) meletakkan penutup (kain selendang) atas kepalanya dan tidak mengikatnya sehingga boleh dilihat leher dan segala perhiasannya, termasuklah rantai dilehernya.”

(Ibn Kathir, jld: 3, hlm: 482-483).

Manakala Abu Ubaidah berpendapat: “Tabarruj bermaksud seorang wanita menampakkan kecantikannya yang memungkinkan orang lelaki ghairah.”(Tafsir al-Alusiy, jld: 21).Ulasan ulama dalam ayat di atas serta kaitannya dengan perhiasan di zaman jahiliah. Maksudnya sebelum kedatangan Islam orang Arab perempuan memang sudah menutupi kepala mereka.

Setelah Islam menyinari bumi, dan lokasi sinaran itu ialah Mekah. Jadi masalah sosial juga berlegar dalam persoalan masyarakat hari itu.

Selepas turunnya ayat dari surah al-Ahzab ayat 33 yang bermaksud: Dan hendaklah kami tetap di rumahmu dan janganlah kamu berhias dan bertingkah laku seperti orang-orang Jahiliah yang dahulu dan terus dirikanlah solat, tunaikanlah zakat dan taatilah Allah dan Rasul-Nya. Sesungguhnya Allah bermaksud hendak menghapuskan perkara-perkara yang mencemarkan daripada kamu, hai ‘ahl al-bait’ dan membersihkan kamu sebersih-bersihnya.

Lantaran itu, wanita-wanita Islam segera menutup aurat dengan sempurna sehingga tidak mendedah rambut, leher dan segala perhiasan di leher mereka. Inilah perbezaan yan ketara antara wanita Islam zaman ini dengan wanita Islam di zaman Nabi SAW.

Generasi al-Quran ini cukup unik dan dinamik. Apabila sampai sahaja perintah Allah SWT melalui al-Quran, mereka segera menyahut tanpa sebarang bantahan dan alasan.

Sebagai balasannya, Allah SWT menjanjikan kebahagiaan hidup di dunia dan akhirat, yang pastinya di atas sifat tunduk dan patuh kepada perintah dan suruhan Allah SWT, mereka kelak akan dibalas dengan syurga yang tidak tergambar nikmatnya.

Hari ini macam-macam alasan diberi untuk melepaskan diri daripada perintah Allah SWT.
Dulu, zaman Nabi SAW, orang-orang Arab kuat nafsu, sebab itulah wanita zaman itu kena berkelubung, pakaian warna hitam, tutup muka dan sebagainya. Kalau betul apa yang didakwa, minta tolong kemukakan kes-kes rogol dan pencabulan yang ada pada masa itu. Itu di zaman jahiliah.

Wanita Melayu juga pada satu ketika dahulu, mungkin awal 1950an, perempuan-perempuan nya berkelubung dengan kain batik, bila dengar suara lelaki lari menyorok, tidak mudah keluar rumah.

Maksudnya pergerakan dan perwatakan mereka dikawal oleh kedua-dua orang tua.. Adakah pada awal tahun 1950 banyak kes rogol, pencabulan, buang anak, gugurkan janin, anak luar nikah, lari dari rumah, kanak-kanak hilang dan sebagainya?

Keruntuhan moral, budaya dan ancaman luaran yang menyebabkan segala macam bencana manusiawi yang tidak pernah berlaku di zaman jahiliah dan juga di awal kemerdekaan berlaku hari ini. Dewasa ini orang pakai tudung sempurna pun tidak selamat, ini pula sengaja mendedahkan aurat semacam bersedia untuk dibaham.

Kecantikan seorang wanita terletak pada sejauh mana ketaatannya kepada Allah SWT. Adalah suatu yang salah kalau orang perempuan merasakan kaum lelaki akan tertawan dengan rupa parasnya semata-mata tanpa melihat kepada unsur-unsur keagamaan pada dirinya.



P/s:

Jarang pembeli memilih kuih yang terdedah kepada lalat, asap dan kotoran. Biasanya pembeli akan memilih kuih tertutup dengan tudung saji. Kecantikan dan rupa paras yang Allah SWT berikan adalah untuk tontonan suami bukannya untuk orang lain. Dunia dipenuhi dengan perhiasan, maka sebaik-baik perhiasannya ialah wanita solehah.

Raya nanti kita tengoklah bermacam2 Fesyen yang ada..Menutup Aurat Tapi Sempurna Ke Tak????

Saturday, August 29, 2009

Berapa Ramai Lelaki Yang Boleh Menjadi Imam?, mmmm...

Kepada Rakan Blogger seemua..Komen diruangan Post Komen Eg..
Bukan di Cbox..Hehe..Time Kasih..

Kalau perempuan tidak boleh memasak, dikutuk dan disuruh belajar. Kalau lelaki tak boleh jadi imam kita kata okay saja. Jangan diperbesarkan nanti mereka terasa hati.

"Apalah perempuan, tak pandai masak siapa nak kahwin dengan awak!"Begitulah kata rakan sejawat lelaki pada seorang anak dara, juga rakan sejawat kami. Maka jawaplah si gadis ayu itu yang dia tidak sempat belajar memasak sebab dari kecil tidak digalakkan keluarga sebaliknya di suruh menumpukan perhatian pada pelajaran saja. Sementelah tinggal di asrama, peluang pulang ke rumah terhad dan tidak sempat turun ke dapur membantu ibunya.

"Habis sekarang kenapa tidak belajar?" Tanya sang lelaki lagi dengan penuh semangat. "Sedang belajarlah ni tetapi selain sibuk dengan kerjaya saya juga sibuk belajar agama, jadi belajar memasak tetap tidak diutamakan!" Begitu jawab si gadis yang membuatkan lelaki tadi menggeleng-geleng kepala. Baginya tidak sempurna seorang wanita jika tidak tahu memasak.


Wanita sepatutnya buat begitu juga. Syarat utama menjadi suami mesti boleh menjadi imam. Walau ada yang kata, jika itu syaratnya bermakna makin ramai wanita yang hidup bujang seumur hidup.

Lelaki meletakkan kebolehan wanita di dapur sebagai perkara utama dan ungkapan hendak memikat suami, perlu pikat seleranya sering diguna pakai. Tidak kiralah jika wanita itu berpelajaran atau berjawatan tinggi dan penyumbang utama kewangan dalam rumahtangganya. Sekarang bukan asing lagi gaji isteri lebih tinggi daripada suami. Namun kedudukan suami sebagai raja tidak pernah dilupa walau dia tidak mengambil inisiatif mempelajari ilmu menjadi imam. Ilmu bermain video game di komputer mereka rasa lebih
perlu.

Kalau tidak tahu memasak disuruh belajar dan sesudah belajar perlu handal. Jika handal bukan setakat masak untuk keluarga sendiri, kalau boleh perlu boleh memasak untuk tiga pasukan bola. Begitulah standard yang telah ditetapkan. Bolehkah kita meletakkan undang-undang itu kepada lelaki juga. Kalau tidak pandai jadi imam, belajarlah. Mula-mula jadi imam kepada
keluarga sendiri, sudah terror boleh mengimam satu taman perumahan juga.

"Sibuk suruh kita handal memasak, mereka tu bolehkah jadi imam?" Dengus teman wanita yang lain.Betul juga. Berapa kerat lelaki yang menjadikan sembahyang jemaah di rumah bersama anak isteri sebagai agenda utama, selain keperluan memenuhi pelbagai seleranya? Maka bertanyalah wanitakini kepada beberapa lelaki tentang kebolehan yang satu ini.

Ternyata ramai yang menjawap tidak confident menjadi imam sebab takut bacaan al-Fatihah tidak sempurna, salah tajwid atau pun dia merasakan isterinya lebih handal. Ada yang kata lebih elok dia dan isteri sembahyang sendiri-sendiri. Ada juga menjawab, rasa kelakar pula apabila dirinya yang rugged menjadi imam.

Isu ini sepatutnya kita beratkan sepertimana masyarakat memberatkan wanita perlu pandai memasak jika mahu bersuami. Lelaki juga harus boleh menjadi imam supaya kewibawaan mereka sebagai ketua keluarga tidak goyah atau menjadi mangsa queen control. Kalau tidak pandai, belajarlah sekarang. Jika wanita disuruh belajar, apa salahnya lelaki!



Thursday, August 27, 2009

Senaman dalam bulan puasa

PUASA memberi kesan yang baik terhadap keseluruhan sistem badan manusia terutama sistem penghadaman. Secara amnya, berpuasa dapat memberi kesan terhadap sistem tubuh badan, minda serta psikologi dan rohani.

Tubuh badan kita sentiasa terdedah kepada bahaya toksin atau radikal bebas yang menjadi faktor kepada jangkitan penyakit atau kecederaan.

Tabiat pemakanan yang tidak berkhasiat, pencemaran alam sekitar dan tekanan dalam menjalani kehidupan seharian menyebabkan banyak toksin berkumpul di dalam badan. Justeru itu, dengan berpuasa dapat merehatkan sistem organ dalaman, mengekalkan serta menyeimbangkan sistem hormon, metabolisma dan sistem saraf.

Menurut kajian, dengan berpuasa otak akan mengeluarkan bahan yang berbentuk opioids yang terdiri daripada enkephalins dan endorfin. Bahan kimia ini akan menghasilkan ketenangan sepanjang menjalani ibadah berpuasa. Secara tidak langsung psikologi kita akan lebih tenang dan lebih rasional untuk bertindak balas terhadap rangsangan yang tidak diingini seperti tidak cepat marah dan lebih bersabar apabila ditimpa musibah.

Senaman dan berpuasa

Adakah senaman selamat untuk diamalkan semasa berpuasa? Persoalan ini selalu bermain di minda kita terutama jika kita seorang yang aktif bersenam atau beriadah. Pengkaji-pengkaji Barat telah membuktikan bahawa aktiviti bersukan, bersenam dan beriadah adalah selamat semasa berpuasa.

Secara asasnya, sistem badan yang terlibat semasa bersenam meliputi sistem jantung, paru-paru dan peredaran darah, sistem otot dan tulang, sistem limfa serta sistem badan yang lain. Bersenam semasa berpuasa boleh meningkatkan fungsi sistem-sistem ini menyingkirkan hasil perkumuhan badan dan toksin yang menjadi faktor berlakunya penyakit keluar daripada badan.

Kajian di dalam Jurnal Aplikasi Fisiologi membuktikan bahawa bersenam sebelum, semasa dan selepas berbuka puasa boleh mengurangkan kehilangan glikogen di dalam sistem otot dan meningkatkan penggunaan sumber tenaga daripada lemak untuk bersenam. Ini sekali gus dapat mengurangkan kandungan lemak di dalam badan kita dan dapat mengurangkan masalah berat badan.

Kajian di dalam Jurnal Nutrisi juga membuktikan bahawa orang yang bersenam semasa berpuasa akan mengurangkan berat badan dengan cepat daripada orang yang bersenam tetapi tidak berpuasa.

Manakala Dohm dan rakan-rakan (2008), dalam kajiannya membuktikan bahawa kandungan glukos dalam darah dapat dikekalkan walaupun kita bersenam sambil berpuasa. Jadi puasa bukanlah menjadi alasan kita untuk tidak bersenam.

Malah kita juga digalakkan untuk bersenam selepas berbuka puasa seperti melakukan sembahyang Terawih di mana sembahyang juga adalah salah satu bentuk senaman yang baik untuk diamalkan. Jadi janganlah risau anda akan kehilangan tenaga apabila melakukan bersenam kerana sumber tenaga untuk bersenam bukan hanya diperoleh daripada sumber makanan yang kita makan tetapi tenaga juga diperoleh daripada simpanan lemak yang dihasilkan daripada aktiviti penghadaman selama sebelas bulan kita tidak berpuasa.

Kajian juga mengatakan bahawa aktiviti pencernaan makanan memerlukan 14 jam untuk disempurnakan sehingga ke usus besar selepas pengambilan makanan bagi menghasilkan tenaga dan zat-zat yang diperlukan badan untuk berfungsi normal.

Biasanya puasa mengambil masa kurang daripada 14 jam di mana tempoh ini dipanggil tempoh normal badan bagi mengekalkan aktiviti fisiologinya. Ini membuktikan ibadah puasa tidak akan memudaratkan sistem-sistem sedia ada pada badan walaupun semasa berpuasa kecuali jika kita mengalami masalah penyakit-penyakit kronik.

Kajian Karli dan rakan-rakan (2007) di dalam Jurnal Sains Sukan dan Perubatan juga menyatakan bahawa puasa tidak akan memberi kesan negatif terhadap jumlah cecair badan, komposisi badan, kapasiti dan kuasa otot serta metabolisme asid laktik iaitu hasil perkumuhan otot dan penggunaan tenaga selepas senaman di kalangan atlet-atlet yang melakukan senaman rintangan tinggi.

Langkah-langkah berikut perlu diambil jika sekiranya anda ingin bersenam pada bulan puasa:

Kenali keupayaan diri anda sebelum melakukan senaman melalui sejarah perubatan atau penyakit terdahulu.

Dapatkan nasihat doktor atau ahli fisioterapi tentang jenis senaman yang sesuai.

Memikirkan faktor-faktor dalaman atau luaran yang boleh menyebabkan kecederaan seperti kandungan air badan, cuaca atau peralatan sukan yang digunakan.

Mulakan senaman dengan aktiviti memanaskan badan dan melenturkan tisu badan dan otot dan mengakhiri senaman dengan aktiviti menyejukkan badan dalam jangka masa sekurang-kurangnya 5 - 10 minit untuk keseluruhan senaman ini.

Lakukan senaman pilihan anda sama ada senaman untuk menguatkan otot, meningkatkan ketahanan jantung atau paru-paru dengan aerobik atau sukan lain seperti badminton dan sebagainya. Jangka masa, bebanan atau kekerapan ulangan memainkan peranan penting bagi menentukan intensiti senaman. Mulakan dengan intensiti yang rendah di awal Ramadan dan boleh ditingkatkan 10 -15 peratus senaman setiap minggu mengikut keupayaan dan tujuan anda bersenam.

Anda tahu keupayaan diri anda, elakkan bersenam jika sekiranya badan anda tidak berupaya melakukan senaman seperti demam, kekurangan cecair badan atau mengalami komplikasi penyakit terdahulu seperti tekanan darah tinggi atau kencing manis.

Persediaan secara psikologi juga memain kejayaan aktiviti senaman pada bulan puasa ini seperti mengetahui fisiologi badan semasa berpuasa, tenang, minat dan mengetahui tujuan serta aktiviti senaman yang akan dilakukan.

Walau bagaimanapun, anda perlulah mendapatkan nasihat doktor atau ahli fisioterapi jika sekiranya anda mempunyai masalah kesihatan seperti tekanan darah tinggi, kencing manis atau jantung.

Dengan bersenam juga dapat meningkatkan fizikal dan rohani anda bagi menghadapi cabaran-cabaran pada bulan Ramadan seperti bertarawih sepanjang malam yang memerlukan ketahanan minda dan kekuatan otot terutama pada bahagian kaki.


TINGGAL PUASA, TAPI MASUK SYURGA...

Oleh: Ustaz Aris Hazlan

Mungkin kontraversi tajuk ni. Tak puasa, tapi boleh masuk syurga! Siapa mereka? Mereka ialah Ahlu Badr. Mereka berjihad bersama Rasulullah SAW dalam bulan Ramadhan. Cuaca sangat panas. Ini puasa pertama. Ini perang besar yang pertama.

Rasulullah SAW meminta mereka iftar. Tinggal puasa. Musuh di hadapan terlalu ramai, tiga kali ganda. Mereka perlukan tenaga untuk berperang.

Namun, apa yang ada pada mereka. Masing-masing hanya memiliki beberapa ulas buah kurma. Seulas dikongsi dengan beberapa orang sahabat. Bukan nasi beriyani dan ayam golek macam yang Ustaz Afiq dok cerita tu.

Mereka makan ala kadar. Yang penting, di hadapan mereka Allah sudah bentang jalan nikmat yang berpanjangan. Syurga yang dipenuhi dengan beraneka macam nikmat. Tidak pernah dilihat oleh mata. Tidak pernah didengar oleh telinga. Tidak pernah terlintas dalam fikiran.

Subhanallah... Allah redha kepada mereka. Mereka redha anugerah Allah. Lantas Allah luncurkan mereka ke lembah syurga... Allahu Akbar...

Allahummaj'alna ma'ahum... wa minhum...

Wednesday, August 26, 2009

Budaya Makan di bulan Puasa

Kepada Sahabat-sahabat BLOGGer yang baca post nie..Jangan Lupa Komen Tau..(Ruangan Comment)..Segala komen yang diberi amat kami HARGAI..

"Fenomena pembaziran yang berlaku dan berleluasa pada setiap kali menyambut Ramadhan merupakan sesuatu yang amat menyedihkan. Sepatutnya bulan Ramadhan mendidik umat Islam berjimat cermat. Akan tetapi yang berlaku ialah sebaliknya apabila masyarakat Malaysia sanggup berbelanja besar dengan beraneka juadah makanan ketika tibanya waktu untuk berbuka puasa.

Sesuatu yang amat menghairankan juga apabila melihat sesetengah orang yang ketika berpuasa kelihatan amat lesu dan tidak bermaya, namun apabila tiba sahaja waktu petang untuk membeli juadah, badan yang lesu tadi sudah menjadi cergas dan kuat. Lantas, pelbagai juadah dibeli sehingga melebihi keperluan yang sepatutnya. Mereka membeli juadah bukan lagi mengikut keperluan, tetapi mengikut nafsu!. Mereka seolah-olahnya ingin meng'qada' sarapan pagi, makan tengahari, dan makan petang yang ditinggalkan ketika berpuasa, lalu berlakulah pembaziran yang banyak. Terdapat dalam kalangan masyarakat Islam yang menjadikan waktu berbuka tidak ubah seperti suasana ‘pesta makan’. Masyarakat seolah-olah berusaha untuk mengubah bulan puasa kepada 'bulan makan'! Sikap yang lebih pentingkan pesta menjamu selera pada bulan ini menyebabkan kesucian Ramadan sebagai bulan ibadat itu tidak dapat dihayati dengan sempurna.

Sebenarnya ajaran Islam tidak pernah melarang umatnya untuk membeli makanan. Cuma ajaran Islam mengajar kita supaya berbelanja secara bersederhana setiap masa, termasuk sewaktu berbuka puasa. Kita sebenarnya bukan 'hidup untuk makan', tetapi 'makan untuk hidup'. Apabila konsep 'hidup untuk makan' dijadikan pegangan, keadaan ini menyebabkan berlakunya kelalaian hingga melampaui batas berbelanja. Tidak cukup dengan juadah yang dimasak di rumah, dibeli lagi makanan di bazar dan pasar Ramadan secara yang berlebihan.

Sesuatu yang perlu disedari bahawa tabiat pembaziran yang berlaku dalam bulan Ramadhan menyebabkan puasa yang dilakukan menjadi sia-sia kerana tidak mencapai ketakwaan sebagaimana yang diharapkan. Masyarakat Islam di Malaysia perlu sedar bahawa puasa adalah ibadat yang memainkan peranan penting dalam membentuk peribadi, sahsiah dan akhlak hingga mencapai tahap takwa kepada Allah. Antara ciri insan bertakwa ialah mereka yang berjaya mengawal nafsu makan. Sehubungan itu, umat Islam hendaklah menghindari amalan menjadikan Ramadan bulan untuk berpesta makan dan membeli-belah secara berlebihan.

Pembaziran merupakan satu sifat yang dilarang keras di dalam Islam. Justeru, Allah mengumpamakan orang yang membazir itu ibarat saudara kepada syaitan. Firman Allah bermaksud : “Sesungguhnya orang yang membazir itu adalah saudara-saudara syaitan dan syaitan itu adalah sangat ingkar kepada tuhannya.”
(Surah al-Isra', ayat 27).

Sayyid Qutb di dalam tafsirnya 'Fi Zilal al-Quran' menjelaskan bahawa Ibnu Mas'ud dan Ibnu Abbas mentafsirkan pembaziran itu ialah berbelanja kepada tempat yang tidak wajar (secara yang tidak diharuskan oleh Allah). Oleh itu, berbelanja secara berlebihan ketika membeli makanan juga merupakan suatu tindakan yang tidak wajar dan membazir. Oleh yang demikian, apakah kita sanggup menjadi ‘saudara’ kepada syaitan dengan melakukan pembaziran di bulan Ramadhan yang mulia ini?

Sebagai Renungan..
Kita Makan Sampai Payah Nak Fikir apa yang nak dimakan..
Tetapi bagi mereka dari golongan yang susah..Mereka makan apa yang ada sahaja untuk hidup..
"Makan untuk hidup"...."Bukan hidup untuk makan"..

Tuesday, August 25, 2009

Kelebihan Kurma Yang Perlu Kita Tahu....


Kurma ialah sejenis buah yang mempunyai banyak kelebihan.Dengan memakan sebiji kurma seseorang akan mendapatkan kecergasan segera, lebih-lebih lagi pada bulan puasa umat Islam disunatkan berbuka puasa dengan buah kurma atau makanan yang manis. Kurma mempunyai banyak kelebihannya jika dilihat daripada beberapa sudut :

1. KESIHATAN

A. Mencegah Penyakit Kronik Seperti Penyakit Jantung & Kencing Manis

Berdasarkan kajian Prof. Madya Asiah Zain, Pensyarah Sains Makanan, Fakulti Sains Makanan dan Bioteknologi, Universti Putra Malaysia (UPM) menyatakan "Dari segi perubatan, amalan memakan kurma setiap hari boleh mengurangkan rsiko seseorang itu diserang penyakit kronik seperti jantung dan kencing manis kerana mengandungi zat galian seperti potasium, kalsium dan zat besi yang boleh menyihatkan sel darah merah". (BERITA HARIAN, SELASA, 20 FEBRUARI, 2001)

B. Merangsang Dan Memudahkan Kehamilan.

Prof. Madya Asiah juga berkata buah kurma mampu memanaskan badan dan merangsang keshatan wanita hamil dan anak yang dikandung, memudahkan wanita bersalin dan memberi tenaga.

C. Membunuh Kuman Dalam Badan .

Saidina Ali r.a. meriwayatkan "Barangsiapa yang memakan 7 butir tamar setiap hari, ia akan membunuh semua kuman di dalam badannya".

2. KECERDASAN DAN KECERGASAN

A. Kecerdasan Minda Dan Membantu Proses Tumbesaran .

Menurut Prof. Madya Asiah lagi, kanak-kanak digalakkan memakan lebih banyak buah kurma kerana ia memberi khasiat dari segi proses pembesaran, sekaligus membentuk minda kanak-kanak yang sihat.

B. Tenaga Segera

Maksud Firman Allah s.w.t. di dalam Surah Maryam: Ayat 25-26:

Dan goyangkanlah pangkal pohon kurma itu ke arahmu, nescaya pohon itu akan menggugurkan buah kurma yang masak kepadamu, maka makan serta minumlah dan bersenang hatilah kamu".

Kurma mampu membekal tenaga dengan pantas ke dalam tubuh mereka yang memakannya. Maka dengan itu Allah s.w.t. menyuruh Saidatina Maryam memakan buah kurma agar beliau mendapat bekalan tenaga untuk melahirkan Nabi Isa a.s., kerana kehilangan tenaga dan darah yang banyak.

3. KEPERIBADIAN

Membentuk Sifat Penyabar, Bersopan Santun Dan Cerdas Pemikiran.

Maksud Hadith Rasulullah s.a.w. :

"Berilah makan buah kurma kepada isteri-isteri kamu yang hamil, kerana sekiranya wanita hamil itu memakan buah kurma, nescaya anak yang bakal dilahirkan itu menjadi anak yang penyabar, bersopan santun serta cerdas pemikirannya".

"Melentur buluh biar dari rebungnya". Islam mengajar kita mendidik anak sejak dari dalam kandungan ibu agar anak yang bakal dilahirkan itu dibentuk mengikut rohaniah yang suci serta memiliki tubuh badan yang sihat dan minda yang cerdas. Buah kurma merupakan makanan yang mampu membentuk insan yang berperibadi luhur. Seorang pelatih dari Universiti Sains Malaysia (USM) menulis tentang hadith ini dalam majalah Mingguan Wanita.

4. KEBERKATAN

A. Mengambil Keberkatan Sewaktu Kelahiran.

Diriwayatkan daripada Abu Musa r.a. katanya;

"Anakku lahir, lalu aku membawanya kepada Nabi s.a.w. lalu baginda menamakannya dengan nama Ibrahim dan meletakkan pada lelangitnya dengan buah kurma".

B. Makanan Yang Paling Sempurna.

Maksud Sabda Rasulullah s.a.w. :

"Rumah yang tiada kurma nescaya penghuninya kelaparan".

Dengan sebab itulah Prof. Madya Asiah menyatakan lagi "Pengambilan buah kurma itu tidaklah sekadar penting pada bulan puasa atau ketika seseorang itu sedang berpuasa, sebaliknya memakan kurma wajar dijadikan amalan harian".


P/s: Tak pernah lagi rasa Jus Kurma Yang nie..Yang lain pernah la..Hehe..
Apapun khasiat sangat banyak yang mana kita sendiri pun tak ketahui..
Esok p Pasar Ramadhan..Cari air kurma..Kalau ada la..

Sumber: Jabatan Mufti Negeri Sembilan

Monday, August 24, 2009

Khasiat Kurma

Buah kurma atau dalam bahasa Arab, tamar adalah dari jenis palm seperti kelapa sawit sementara buahnya bertangkai seperti buah pinang. Kurma mengandungi khasiat pemakanan yang tinggi seperti kismis dan aprikot kering. Antaranya kurma kaya dengan protein, serat, gula, vitamin A dan C serta zat galian seperti besi, kalsium, sodium dan potasium.

Kandungan protein didalam kurma lebih kurang 2 %, serat hampir 4 % manakala kandungan gulanya 50 hingga 57 % glukosa. Ini menunjukkan kandungan gula didalamnya telah ditukar secara semulajadi. Bermakna apabila kita memakan kurma, tenaga yang diserap badan adalah serta merta. Gula didalam kebanyakan buah-buahan dikenali sebagai fraktosa dan gula tebu atau gula pasir yang biasa mengandungi sukrosa tidak boleh menyerap terus dalam badan. Ia terpaksa dipecahkan dahulu oleh enzim sebelum bertukar menjadi glukosa lalu diserap badan sebagai tenaga.

Kulit kurma yang mengandungi serat, amat baik untuk mencegah barah usus besar kerana ia melawaskan. Sementara kandungan vitamin A dan C amat tinggi dan banyak mengandungi potasium yang diperlukan oleh badan untuk sistem saraf. Memang dalam susu, yogurt dan makanan laut juga mengandungi potasium tetapi jumlahnya sedikit.

Pengambilan potasium yang berlebihan tidak mengumpul toksik didalam badan dan tidak memudaratkan. Sebaliknya ia merangsang selera makan bagi yang berpenyakit serta bagus untuk golongan yang mengalami sembelit, lemah otot, sengal-sengal badan, letih, lesu, mengalami tekanan serta menguatkan daya ingatan. Ramai beranggapan hanya kismis yang baik untuk menguatkan ingatan, sebenarnya kurma juga adalah setanding. Mungkin atas alasan pihak-pihak tertentu atau negara pengeluar anggur telah menjalankan kempen makan kismis dan mempopularkan khasiatnya.

Kurma diakui sebagai buah berkhasiat dan sebagaimana Firma Allah s.w.t. dalam surat al_Mukminah ayat 19, “Kemudian Kami tumbuhkan kerananya kebun kurma dan anggur untuk kamu. Disana kamu peroleh buah-buahan yang banyak dan sebahagiannya kamu makan”.

Umat Islam digalakkan berbuka dengan kurma bersandarkan sabda Rasulullah s.a.w. yang mana maksudnya “Rumah yang tiada kurma seperti rumah yang tidak mempunyai makanan”. Kurma diangkat tinggi oleh Rasulullah kerana mempunyai nilai kandungan makanan yang tinggi.

Dalam bidang perubatan dengan ketiadaan kolestrol, lemak dan gula di dalam kurma, ia amat baik untuk meredakan tekanan darah tinggi. Dalam perubatan homeopathy, biji kurma dikisar halus atau dijadikan serbuk seperti teh, direndam dan diminum bagi menyembuhkan pelbagi jenis penyakit. Melalui petua tertentu, kurma dimakan bersama badam dan madu untuk menyembuhkan penyakit. Kurma dikatakan menambah tenaga batin.

Jus buah kurma mungkin baru dinegara ini. Dinegara pengeluar selain dimakan segar, kering atau salai, kurma dibuang biji dan diganti dengan kacang tanah, badam atau gajus bagi menambahkan keenakannya. Kurma juga dibuat jem, sirap atau bahan tambahan dalam aiskrim.

Kita seharusnya memakan buah kurma bukan hanya dalam bulan puasa sahaja. Kurma baik dijadikan pengganti makanan ringan yang hanya mengandungi karbohidrat, garam, lemak dan gula berlebihan yang boleh membawa pelbagai jenis penyakit.

Ketibaan bulan Ramadan tidak meriah tanpa dapat menikmati buah tamar sebagai juadahberbuka puasa. Seperti menjadi satu kewajipan bagi setiap rumah untuk membelinya tidak kira dari jenis, gred yang paling rendah atau yang paling mahal seperti tamar ajwah (or agwah??) ‘pure’ Madinah yang berharga RM120.00 sekilo pada hari biasa manakala pada bulan ramadan harganya menjadi lebih mahal.

Tamar juga menurut kajian sains merupakan buah yang khasiat dan kandungan gulanya cepat meresap ke dalam tubuh. Kita selalu mendengar kisah2 Rasulullah s.a.w. dengan pohon tamar. Nyata pohon tamar punya sejarah yang cukup unik dan masih ramai tidak mengetahuinya.

Syukur dengan berkat mengunjungi Makkah dan Madinah untuk mengerjakan umrah semasa pengambaran Drama Cinta Madinah yang bakal disiarkan ceritanya pada saluran RTM bulan ini, saya dan semua krew dan artis memperolehi satu lagi cerita istimewa asal-usul kejadian pokok tamar dari Tuan Haji Isa Darus atau Pak Long (Kisah Pak Long Isa pernah tersiar dalam Anis julai lalu).

Menurut cerita Pak Long , asal-usul kejadian pokok tamar adalah dari lebihan tanah yang Allah s.w.t. ciptakan Nabi Adam a.s. Pokok tamar betina tumbuh pada zaman Siti Maryam. Selepas Maryam melahirkan anaknya Nabi Isa a.s., Siti Maryam telah diminta oleh Allah s.w.t untuk menggoncangkan pohon tamar yang terdapat di tempat dia melahirkan anaknya lalu gugurlah buah tamar masak dan di makan oleh Siti Maryam.

Itulah sejarah yang pertama tamar menjadi ubat berkhasiat kepada manusia. Siti Maryam dapat mengalas perut untuk mengumpul tenaga selepas selamat bersalin hanya dengan makan tamar, tanpa tumbuhan herba yang lain. Ditakdirkan Allah s.w.t. dengan kelahiran Nabi Isa a.s. itu juga, Allah s.w.t. telah tumbuhkan pokok tamar jantan di sebelah pokok tamar betina. Dan untuk tujuan mendapat hasil buah tamar yang elok ia juga harus dilakukan menerusi kaedah ‘kahwin bunga’ (melakukan proses pendebungaan betina dengan debu bunga jantan).

Untuk mengenali perbezaan di antara tamar jantan dengan tamar betina, tamar jantan lebih tinggi pohonnya, berdaun keras menjulang ke langit.Pokok tamar betina rendah sedikit dan daunnya dmelintuk ke bawah. Pada bulan februari pohon tamar jantan berbunga setahun sekali sama dengan tamar betina . Bezanya bunga jantan ia mengeluarkan debu-debu halus. Pada bulan ini ketika tamar betinamengeluarkan bunga, petugas (terdiri dari mereka yang berbangsa Arab) akan memanjat pokok tamar betina dan dijalankan proses kahwin bunga, ditepuk-tepuk,disapu dua tiga ranting bunga jantan kepada setandan bunga betina yang terkembang dari tandannya.

Ternyata untuk menghasilkan buah tamar yang elok berkualiti, ia mesti ‘disenyawakan’ oleh tangan manusia, tidak boleh melalui binatang atau diterbangkan oleh angin. Pokok tamar tidak akan berbuah dengan sempurna jika tidak dicantum oleh tangan manusia. Buah tamar tidak akan masak jika suhu kurang dari 55 darjah Celcius.

Bulan Julai adalah musim tamar masak ranum manakala bulan ogos adalah musim menuai. Menurut Pak Long Haji Isa, bagi sebuah kebun memadai ada beberapa batang sahaja pokok tamar jantan berbanding dengan ratusan pokok tamar betina, kerana debunga pada satu dahan pohon tamar jantan boleh digunakan untuk proses pendebungaan dengan ratusan tandan pada pokok tamar betina. Debu yang perlu digunakan pada setiap pokok terlalu sedikit. Bunga jantan ini juga boleh disimpan di tempat yang kering untuk kegunaan berulang-ulang kali selagi debunganya masih ada.

“Allah s.w.t. jadikan buah tamar cukup istimewa. Cuba perhatikan sepanjang ia berada di atas pokok tidak ada seekor binatang atau burung yang mematuk atau merosakkannya. Ini kerana buah tidak berbau. Allah s.w.t pelihara dan memuliakannya. Ia mesti disenyawakan oleh tangan manusia. Di Madinah hanya bangsa Arab sahaja yang sanggup panjat dan turun naik ke atas pokok tamar untuk lakukan kerja pencantuman ini. Bangsa lain tak mampu, tenaga tak sekuat bangsa ni.” Jelas Pak Long.

Pokok Tamar ‘ayah saudara’ kita….Mula-mula kami juga bingung kenapa keunikan ini berlaku pada buah yang istimewa ini, lalu Mak Long Normah Morad, isteri Hj Isa Darus beri kami sentuh debu jantan, “Gosok pada tangan dan cium,” katanya. “Masya-Allah bau air mani,” kata kami tergamam.

“Ya, memang bau air mani, bau ini bukan semua makhluk suka. Pokok tamar kalau mahukan buahnya elok, ia mesti disenyawakaan oleh tangan manusia, sebab pokok ini Allah s.w.t. jadikan dari lebihan tanah kejadian Nabi Adam a.s.”

“Ringkasnya, dia umpama pak menakan(ayah saudara) kita. Sebab itu kita tak boleh pandang remeh padanya. Rasulullah s.a.w. dan Nabi-Nabi lain sangat sayang padanya. Sebab itu dikatakan sebaik-baik buah yang serasi dengan badan kita adalah buah tamar kerana ia sebahagian dari kita. Jadi setiap kali menjamah tamar ingat-ingatlah asal kejadiannya. Buah ini tidak berbau kerana Allah s.w.t. nak pelihara kesuciannya di samping mudah untuk kita menguruskannya
dengan kelebihan cuaca yang panas kering. Penjual tak risau lalat atau semut kerana bumi barakah ini.”Ujar Pak Long dengan senyum lebar.

Petikan artikel dari Majalah Anis keluaran Oktober 2005.

Sunday, August 23, 2009

Walau Seteguk Air,Sahur Pelihara Kesihatan


Amalan bangun sahur ini membezakan antara puasa orang Islam dengan puasa orang Yahudi dan Nasrani (ahli kitab). Hal ini disebut dalam sabda Rasulullah yang diriwayatkan oleh Imam Muslim, yang bermaksud : “Perbezaan di antara puasa kami dengan puasa ahli kitab (Yahudi dan Nasrani) ialah adanya makan sahur.”

Sahur adalah satu rahmat dan berkat yang dikurniakan Allah ke atas umat Islam. Anjuran bersahur itu dapat dilihat lagi dalam hadis Nabi bermaksud: “Makanlah sahur, sekalipun dengan seteguk air.” (Hadis riwayat Ibnu Hibban) Hadis tadi menunjukkan kepentingan bersahur kepada orang yang berpuasa walaupun makan atau minum dengan sedikit saja sekalipun dengan hanya seteguk air. Dalam hadis lain, kelebihan ke atas orang yang bersahur itu ialah seperti sabda Rasulullah bermaksud: “Sesungguhnya Allah dan malaikatnya mengucapkan selawat (berdoa dan memohon daripada Allah akan keampunan dan keredaan) ke atas orang yang bersahur.” (Hadis riwayat At-Tabrani).

Selain disunatkan bersahur kita juga disunatkan untuk melambatkan waktu bersahur itu kerana amalan itu dilakukan oleh utusan Allah dan sahabat. Imam Ahmad meriwayatkan bahawa Rasulullah bersabda yang bermaksud: “Sentiasa umatku dalam kebaikan selama mereka mahu bersegera berbuka puasanya dan mengakhirkan makan sahurnya.” Melewatkan sahur bermaksud bersahur ketika menghampiri waktu Subuh. Berkaitan perkara ini, Zaid bin Thabit pernah berkata: “Kami pernah bersahur bersama nabi, kemudian kami bangun untuk melakukan solat (Subuh). Zaid ditanya : “Berapa lama masa antara kedua-duanya (yakni antara makan sahur dan solat Subuh)?” Berkata Zaid: “Sekadar membaca 50 ayat al-Quran.” (Hadis riwayat Bukhari) Dalam kitab Nailul Authar, disebutkan Imam Ibn Abdil Bar berkata bahawa hadis yang menerangkan kepentingan menyegerakan berbuka puasa dan melewatkan sahur semuanya bertaraf sahih dan mutawatir. Penekanan Nabi agar sahur dilewatkan dan tidak diabaikan amat signifikan lagi saintifik kerana ia menepati waktu bersarapan pagi.

Kajian menunjukkan makanan paling utama dalam masa 24 jam ialah sarapan pagi. BBC News pada 7 Mac 2003 melaporkan, bersarapan pagi penting untuk memelihara kesihatan seseorang berbanding mengambil makanan pada waktu lain. Kajian oleh Dr Mark Pereira dan rakannya dari Pusat Perubatan Harvard, mendapati mereka yang tidak bersarapan pagi berisiko tinggi menjadi gemuk, sakit jantung dan menghidap kencing manis. Kajian sama juga menunjukkan, mereka yang sentiasa bersarapan pagi menanggung risiko 50 peratus lebih rendah diserang masalah kesihatan berkaitan lebihan kadar gula dalam darah berbanding yang jarang bersarapan pagi.

Hal ini menjadi lebih penting kepada kanak-kanak yang berpuasa. Ini kerana kesan kanak-kanak meninggalkan sarapan pagi adalah lebih negatif disebabkan tubuh mereka yang kecil. Kajian terkini menunjukkan apabila glukosa dalam darah menurun selepas bangun tidur dan keadaan ini berterusan kerana tidak bersarapan pagi, kanak-kanak akan menghadapi masalah memberi tumpuan kepada pelajaran. Tambahan daripada itu, satu kajian oleh Dr Theresa Nicklas dari Kolej Perubatan Baylor dan rakannya ke atas 700 pelajar di Louisiana, menunjukkan mereka yang tidak bersarapan pagi menanggung risiko dua kali ganda mengalami kekurangan zat besi dalam darah. Keadaan ini akan menyebabkan penyakit anemia (penyakit berkaitan kekurangan hemoglobin dalam darah). Hal ini dilaporkan oleh Kerry Neville dari Chicago Tribune pada 24 September 2001.

Justeru, secara umumnya, mereka yang berpuasa tanpa mengabaikan sahur, tidak akan mendapat kemudaratan daripada puasa mereka berdasarkan kajian itu. Lebih daripada itu, bersahur adalah ibadah kerana ia adalah sunnah dan waktu sahur juga masa yang dipenuhi keberkatan.


Saturday, August 22, 2009

Jangan Berpecah kerana Bilangan Rakaat

Terdapat perbezaan pendapat tentang hal ini. Masalah ini pun pada sesetengah keadaan sudah menjadi barah perpecahan umat Islam. Mengapa? Ini kerana masing-masing seolah-olah mendabik dada bahawa pendapatnya sahaja yang benar dan betul. Dalam mazhab empat iaitu Mazhab Hanafi, Mazhab Maliki, Mazhab Syafie dan Mazhab Hanbali, jumlah rakaat solat Terawih ialah 20 rakaat. Dalil mereka ialah perbuatan para sahabat Nabi s.a.w.

Diberitakan bahawa umat Islam pada zaman Saidina Umar al-Khattab bersolat terawih sebanyak 20 rakaat. Ibnu Abbas menceritakan bahawa Nabi s.a.w. solat pada bulan Ramadan sebanyak 20 rakaat. Oleh kerana Umar al-Khattab adalah salah seorang Khulafa ar-rasyidin dan tidak ada pula mana-mana sahabat ketika itu yang membantah perbuatan Umar, maka menjadi ijmak sepakat bahawa memang solat terawih boleh dikerjakan 20 rakaat.

Pendapat kedua menyatakan rakaat solat sunat terawih adalah 36 rakaat. Inilah amalan pada zaman Khalifah Umar Abdul Aziz. Inilah juga amalan penduduk Madinah al-Munawwarah.

Pendapat ketiga pula menyatakan ia hanya lapan rakaat. Pendapat ini bersandarkan kalam isteri Nabi Aishah r.a.: Nabi s.a.w. tidak pernah menambah pada bulan Ramadan atau bulan selain Ramadan lebih daripada 11 rakaat. (Riwayat Bukhari) Imam Abu Hanifah, seorang ulama hebat dan imam ikutan bagi umat Islam berkata mafhumnya: “Solat terawih adalah sunat muakkad. Dan Umar r.a. tidak melakukannya daripada dirinya sendiri, dan beliau bukan seorang ahli bidaah. Beliau tidak menyuruh melainkan ada asalnya di sisinya dan kefahaman daripada Nabi s.a.w..”

Syeikh Islam Ibnu Taimiyyah, seorang ulama hebat yang selalu mengetuk pintu ijtihad dan komited terhadap pendapat yang mempunyai sandaran sunah, menyatakan, ‘Dan yang benarnya bahawa semua pendapat itu baik dan sesungguhnya ia tidak tertentu pada Qiyam Ramadan dengan bilangan tertentu. Dan Nabi s.a.w. tidak menentukan bilangannya. Imam Syaukani, seorang lagi ulama yang sealiran dengan Ibnu Taimiyyah juga menyatakan bahawa menentukan bilangan rakaat solat tarawih tidak mempunyai nas atau dalil daripada hadis Nabi s.a.w..

Pendapat-pendapat ini dinukilkan oleh pengarang kitab al-Fiqh al-Islami Wa Adillathu dalam juzuk kedua kitab tersebut ketika membicarakan persoalan solat-solat sunat. Apakah sepatutnya pendirian kita? Masing-masing ada dalil dan hujah.

Lapan rakaat atau 20 rakaat, kedua-duanya tidak berdosa. Apa yang salah dan berdosa ialah tuduh-menuduh, berkelahi dan berpecah-belah sesama umat Islam. Oleh itu, adalah baik kiranya umat Islam menghentikan polemik dan perbalahan tentang rakaat solat terawih. Tidak perlu ada kem 20 rakaat dan kem lapan rakaat. Kem 20 rakaat menuduh Kem 8 sebagai malas beribadat dan menyalahi sunah para sahabat. Kem 8 pula menuduh kem 20 sebagai melakukan bidaah kerana solat 20 rakaat. Yang pasti dan sabit adalah tidak ada nas dan dalil daripada Nabi s.a.w. tentang bilangan rakaat solat terawih.

Bagi menjaga kesejahteraan dan perpaduan umat, adalah baik jika kedua-dua pendapat ini diamalkan. Ada malam tertentu dibuat 20 rakaat. Ada malam yang lain dibuat sebaliknya. Tidak wajar ada tuduh-menuduh dan bidaah-membidaah kerana semua bilangan rakaat tersebut dilakukan oleh generasi awal Islam. Kalau malam ini rasanya badan sihat dan kuat, apa salahnya untuk membanyakkan solat sunat, maka solatlah 20 rakaat. Kalau rasa agak letih, apa salahnya diambil sedikit masa dan tenaga, maka bersolatlah lapan rakaat. Tuduhan bahawa solat terawih 20 rakaat sebagai bidaah adalah tuduhan yang melampau kerana ini menunjukkan para sahabat besar Nabi sendiri sepakat melakukan bidaah.

Berpegang kepada hadis Aishah r.a. bahawa Nabi s.a.w. tidak solat lebih daripada sebelas rakaat sama ada bulan Ramadan atau bukan Ramadan juga kurang tepat. Ia hanya riwayat Aishah r.a.. Sesungguhnya tidak sabit dengan hadis sahih atau hadis daif bahawa Nabi s.a.w. menentukan bilangan rakaat terawih setakat lapan rakaat. Kalau masih juga wujud pertelingkahan dan perbezaan pendapat, maka amatlah wajar jika masjid dan surau ditutup sahaja selepas selesai solat Isyak. Tidak perlu lagi dibuat solat terawih. Kenapa pula begitu? Ini kerana terawih hukumnya sunat sahaja. Tidak ada satu dalil Quran dan sunah pun yang mewajibkan solat terawih. Sebab itu ia disebut sebagai solat sunat terawih.

Dari sudut yang lain, menjaga perpaduan adalah wajib dan fardu. Maka mendahulukan perkara wajib atas perkara sunat adalah fardu. Oleh itu, demi menjaga perpaduan, maka wajiblah dikorbankan perkara sunat iaitu terawih. Lajunya solat terawih macam kereta api elektrik Kebanyakan solat terawih di masjid dan surau dikerjakan dengan cepat malah seolah-olah tergesa-gesa. Ini adalah isu yang wajar diberi perhatian. Cara ini menyalahi sunah Nabi s.a.w.. Solat Nabi adalah indah, cantik dan anggun. Aishah r.a. ketika menceritakan solat malam Nabi s.a.w. berkata, Baginda solat empat rakaat. Maka jangan engkau tanya tentang keelokan dan panjangnya solat itu. (Riwayat Bukhari) Hadis ini menggambarkan bagaimana Nabi s.a.w. solat dengan tenang, elok dan bersungguh-sungguh. Oleh itu, untuk para imam solat dan umat Islam, bersolatlah dengan sederhana. Jangan terlalu panjang dan jangan terlalu cepat.

Diharap dua isu ini dapat diberi perhatian oleh umat Islam. Marilah kita semua meningkatkan darjah ketakwaan dengan terus beramal dengan sunah Nabi s.a.w. Polemik rakaat adalah polemik lapuk yang mesti dihentikan jika ia membawa perpecahan umat Islam.

~Umur Dunia Mungkin Panjang Lagi, Namun apa Yang pasti Umur Kita Takkan Sepanjang Umur Dunia.. Untuk Bina Duniamu Tempatnya Di Dunia, Untuk Bina Akhiratmu Tempatnya Jua Di Dunia..~