Jom-jom kita Main Klik..I Nang U..U Nang Me ok

Mari kita Tolong-Menolong dengan Klik Nuff

Thursday, August 27, 2009

TINGGAL PUASA, TAPI MASUK SYURGA...

Oleh: Ustaz Aris Hazlan

Mungkin kontraversi tajuk ni. Tak puasa, tapi boleh masuk syurga! Siapa mereka? Mereka ialah Ahlu Badr. Mereka berjihad bersama Rasulullah SAW dalam bulan Ramadhan. Cuaca sangat panas. Ini puasa pertama. Ini perang besar yang pertama.

Rasulullah SAW meminta mereka iftar. Tinggal puasa. Musuh di hadapan terlalu ramai, tiga kali ganda. Mereka perlukan tenaga untuk berperang.

Namun, apa yang ada pada mereka. Masing-masing hanya memiliki beberapa ulas buah kurma. Seulas dikongsi dengan beberapa orang sahabat. Bukan nasi beriyani dan ayam golek macam yang Ustaz Afiq dok cerita tu.

Mereka makan ala kadar. Yang penting, di hadapan mereka Allah sudah bentang jalan nikmat yang berpanjangan. Syurga yang dipenuhi dengan beraneka macam nikmat. Tidak pernah dilihat oleh mata. Tidak pernah didengar oleh telinga. Tidak pernah terlintas dalam fikiran.

Subhanallah... Allah redha kepada mereka. Mereka redha anugerah Allah. Lantas Allah luncurkan mereka ke lembah syurga... Allahu Akbar...

Allahummaj'alna ma'ahum... wa minhum...

14 comments:

Cik Cookie said...

Kita hari penuh dgn makanan.Mati pun kerana makan

shinigamiheromi23 said...

cerita yang menarik ......terima kasih ,cikgu.

tice said...

Posting kali ni meme bagus sekali untuk tatapan dan panduan umum kerana ia memaparkan/menggambarkan perjuangan TULEN sahabats perang Rasulullah mempertahankan agama ISLAM dari ancaman musuh pada bulan RAMADHAN yang amat mencabar keimanan..

Patut di'HIGHLIGHTKAN' kepada generasi yang kurang memahami/kurang menghayati perjuangan ISLAM....dan kurang menyelami maksud JIHAD sebenarnya tak kira samada yang sudah berusia maupun dewasa serta remajas...

Terharu,terharu dan amat terharu dengan semangat yang ditunjukkan oleh Ahlu Badr ketika memerangi musuh dalam bulan RAMADHAN yang mulia..

Blog Anuar Kamaruddin™ said...

pengetahuan yg sgt berguna...tima kaseh para cekgu =D

cik CumeY said...

wah..banyak knowledge disini...terima kasih..sudah jadik follower juga..

sI tEDI said...

erhmmm... sekarang lebih2 lagi dalam bulan ramadhan. makan dan kita tidak dapat di pisahkan..

A.I.N.U.L said...

perang besar pertama yg dimaksudkan tu perang badar ke ?
anyway , entri yg best . sgt2 suka baca cerita pasal sahabat2 nabi ni .

myra :) said...

sume ny patut jd pengajaran :)
nice story tok dishare.

MaMaQaYPo FaMiLy said...

alhamdulillah... mama selalu BERINGAT ttg perkara ni... anyway thanks 4 being my Followers ye!!!

Salam Ziarah...

UcU mAnjA said...

Cikgu.

Pahala, dosa, Neraka dan masuk syurga ni bagi ucu bukan kerja kita. Semua kerja Tuhan.

Sesungguhnya Dialah yang maha mengetahui apa saja. Kita hanya mampu buat yang terbaik utk hidup berlandaskan ajaranNya.

surisarawak said...

Salam Ramadan

Ini membuktikan, puasa bukan penyebab umat Islam bersikap lemah dan malas sebaliknya berusaha demi mencapai keredaan Allah.Orang yang berjuang demi mencapai keredaan Allah pasti mencapai kemenagan yang dijanjikan...

CINTAMANISZ Lite said...

Perjuangan keislaman zaman nabi dulu sgt berlainan. Mereka hanya menentang musuh2 Islam sj.

Zaman skang?? Org Islam dah tentulah tertindas. Pastu..musuh-bermusuhan sesama sendiri. Baik di Afghan, di Iraq..di Palestin..Aduhai..di M'sia pun ada ler..
Sepatutnya kita umat Islam bersatu-padu menentang org Kafir yg menentang dan memandang serong terhadap Islam. Menghina Rasulullah s.a.w, menghina Siti Khadijah dgn melukis gambar2 mereka di t-shirt..sungguh keji perbuatan mereka..tu pun org Islam tak sedar2..

sis iza said...

Jihad di zaman rasullullah saw oleh para sahabat seperti Ahlu Badr adalah jihad kerana Allah semata-mata. Jihad yang tidak bersandarkan oleh kepentingan peribadi...semoga cerita yang dibawa oleh ustaz ini akan menjadi ikhtibar oleh generasi kini untuk terus berjihad dan berjuang kerana Allah...yang penting berjuang melawan hawa nafsu

Ustaz Aris Hazlan said...

Terima kasih semua yang bagi komen...

Apa yang ingin saya utarakan dlm catatan ringkas itu ialah nilai di sisi Allah ialah taqwa dan taat. Bukan bergantung kepada lapar, dahaga, letih, bilangan, kuantiti dll.

Bila kita tunai perintah Allah tepat seperti yang dikehendaki, maka itulah pelaksanaan taqwa.

Seringkali kita tertipu dengan ganjaran yang besar. Lantas kita tak dapat nilai amal yang lebih besar.

Para Sahabat sangat tahu fadhilat puasa yang sangat tinggi nilainya. Tetapi mereka juga tahu nilai, ketinggian, kepentingan dan kewajipan jihad waktu itu melebihi segala-galanya.

Allahu Akbar....

Sudi2 berkunjung ke blog peribadi saya www.ibnu-ismail.blogspot.com